Music-Leaks.nl
Een originele WordPress.com site voor kritieken

DRUMLOOPS WERDEN TRADITIONALS

THE FUNKY DRUMMER & CLAP-BOOM.

In de-Wereld-draait-door van Ma 12/3 werd de muziek en style van de overleden Soulzanger JAMES BROWN nog eens ontleed door o.a. Leo Blokhuis, Candy Dulfer en Matthijs van Nieuwkerk. Chapeau voor Leo, hij wist er meer van dan ik dacht. Hij moest natuurlijk eerst de naam van de drummer noemen die hij net als ik waarschijnlijk op Wikipedia had opgezocht Clyde Stubblefield – een van de meest gesampelde (gejatte) loop in de hip-hop-scene, waar ik ook schuldig aan bleek te zijn met mijn producties in de jaren 70 en 80 met o.a. Freakaristic en de ‘dance’serie van Arcade “Turn up the Bass”. welke ik mocht samenstellen. Deze loop hebben we later vernieuwd gebruikt als basis in de Acid- en House-scene wat zich later vereenvoudigde in een doorlopende clap-boom loop. Van deze clap-boom (1981)  – die ik destijds als eerste produceerde in 128 BPM – is in de jaren 80 een 12 inch uitgebracht met de stempel erop “THE FORBIDDEN RECORD” en begon met de tekst: “This record is unlegal“. Dot stimuleerde de verkoop van de 12” terwijl hij legaal werd gereleased. Op de andere zijde stonden samples op die ik maakte met Spacy Macey, die daaarna weer veelvuldig zijn gebruikt op platen en jingles voor Radio en TV. Ook de Tros gebruikte deze samples in hun programma’s met o.a. Ferry Maat. en Ad Roland.Opbrengsten hebben we er nimmer van gezien. Laten we maar zeggen dat we die geschonken hebben als wederdienst voor het gebruik van de FUNKY DRUMMER-LOOP. James Brown was ook voor mij als producer een uitdaging en tal van andere ‘ bruine ‘ soulzangers die treden met zijn repertoire nog steeds met succes op. Zo ook onze LOU PRINCE die tesamen met JAMES op de foto in Las Vegas werd vastgelegd alwaar hij tijdens zijn optreden ook nog LOU RAWLS ontmoette die toevallig in de zaal was. Lou Rawls nodigde onze Lou nogmaals uit om een Las Vegas op te treden. Aldus Cees Vermeulen Windsant

Geen reacties to “DRUMLOOPS WERDEN TRADITIONALS”

GRAAG REACTIE - EERST INLOGGEN OF REGISTREER

