Music-Leaks.nl
Een originele WordPress.com site voor kritieken

Nieuwe studiotarieven 2015-2016

Wat kost het maken van een

complete muziekproductie

of radio- en/of tv-commercial?

Dat is afhankelijk van zoveel factoren dat er geen vaste prijzen te noemen zijn.

In praktijk zit het ergens tussen de 250.- en 750.- euro p/dag .MG_2471

   Hieronder een onafhankelijke opsomming met adviezen:  

Als je de tekst laat schrijven door een topschrijver met de muziek die je wilt of een superbekende Nederlandse copywriter vraagt om de tekst in te schrijven en ook nog in te spreken of in de videoclip te figureren, dan kan het wel zo ’n 100.000,- euro worden. Maar zo worden toch niet de meeste producties gemaakt. Of je die grote investeringen ooit weer terugverdient.? Je moet behoorlijk budget vrij kunnen maken, wil je boven de vijf-mille uitkomen voor een professionele productie. Hoewel het bij een internationale muziekproductie en zelfs een landelijke commercial met meerdere voice-overs en speciaal gecomponeerde muziek gauw snel kan oplopen. Als je dat budget hebt, prima!!. Je moet je wel even afvragen of dat allemaal wel waard is, want de kosten gaan immers voor de baat uit !!

De totale prijs van een muziekproductie of radiocommercial is een optelsom van de kosten:

  • componist
  • tekstschrijver 
  • voice-over (voor reclamespots)
  • muziekgebruik (buma-stemra/sena)
  • lay-outs hoes en persinfo
  • distributiekanaal
  • musici
  • producent
  • filmregisseur(alleen voor videoclips)
  • geluidsstudio/audio bij de clip
  • videoclip/storyboard
  • zanger/zangeres/koortjes en gimmicks

Bij grote producties kunnen nog meer personen en partijen betrokken zijn. Bij kleine producties (lokale radiocommercials) is het soms 1 persoon die meerdere taken voor zijn rekening neemt. 

De producent is dan geluidstechnicus en tekstschrijver; en soms zelfs ook de voice-over.

Uitzendgebied

Sterk bepalend voor de tarieven is het type zender waarop de spot wordt uitgezonden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen: lokaal, regionaal en nationaal. Een lokale radio/tv-zender is bijvoorbeeld : 073,Amsterdam FM, Bingo FM, FunX, Optimaal FM of Radio Diemen. Regionale rtv-zenders zijn bijvoorbeeld : Omroep Brabant, Brabant-10, Radio NL, Puur.NL,  Radio8FM. Nationale zenders zijn ondermeer: Radio 2, 3, Skyradio, Q-Music, Radio-538 en BNR (e.v.a. om wat voorbeelden te noemen).

Hoe groter het uitzendgebied, hoe hoger de tarieven zo ook die van voice-overs en muziekgebruik.

Om een idee te krijgen: voor gebruik van stock-muziek in een radio-of tv-commercial zijn door BUMA/STEMRA de volgende tarieven vastgesteld:

Lokale radiocommercial: 40,- euro / Regionale radiocommercial: 110,- euro / Nationale radiocommercial: 475,- euro.

Deze tarieven zijn exclusief btw en gelden per 30 seconden muziek. Of deel daarvan. Ook als je maar 3 seconden gebruikt, betaal je dus deze tarieven. Als je twee muziekstukken in een commercial gebruikt, betaal je twee keer deze tarieven. En bij drie, drie keer. Een verdere beperking is dat je de muziek maximaal een jaar mag gebruiken in die ene specifieke commercial.

Let wel dat deze tarieven alleen gelden voor stock-muziek (ook wel library music genoemd). Het gaat hier dus specifiek NIET over speciaal gecomponeerde muziek en ook niet over hit-repertoire van bekende artiesten. Als je in een commercial muziek wilt gebruiken van bijvoorbeeld Madonna of The Rolling Stones moet daarvoor toestemming worden gevraagd aan diverse partijen o.a.: de muziekuitgeverij. Als je die toestemming krijgt (wat niet altijd lukt) hangt daar doorgaans een fikse prijskaart aan. Vanaf 1000 euro maar tienduizenden euro’s is geen uitzondering.

Om misverstanden te voorkomen: dit zijn niet de tarieven voor een complete commercial, maar uitsluitend voor het MUZIEKGEBRUIK in een commercial. En dan ook nog alleen voor stock-muziek.

Studio-tarieven

Het tarief van een geluidsstudio zit globaal ergens tussen de 50,- en 300,- euro per uur, of zo’n 250 tot 2500.- euro per dag. Let wel of er een geluidstechbicus bij inbegrepen is. Met die informatie kun je nog niet zoveel, want de ene geluidsstudio werkt sneller dan de andere. Een studio van 125,- euro per uur kan duurder uitpakken dan eentje van 300,- euro per uur als hij vier keer zo langzaam werkt. Er zijn ook studio’s die gelieerd zijn een aan erkende muziekuitgeverij. Zij geven dan een bepaalde korting op nieuwe producties echter alleen als deze copyrights vrij en beschikbaar zijn voor een algehele worldwide muziekuitgave. Ze hebben dan tesamen met jou er grote belangen bij dat het werk een zo groot mogelijke release krijgt.

Ga dus niet alleen af op een uur-tarief maar vraag bij een offerte ook hoeveel uur een studio denkt nodig te hebben voor jouw opdracht. Hoe concreter je kunt aangeven wat jouw opdracht inhoudt, hoe beter die studio in staat zal zijn een passende offerte te maken. Nog duidelijker is het als een studio een vaste prijs bepaalt voor een opdracht. Maar deze prijs zal wel gebaseerd zijn op een bepaald aantal uren waarvan je niet te veel mag afwijken, anders zal het eindbedrag in de na-calculatie alsnog hoger uitpakken. Ook denken voor vocalisten dat ze het er zomaar op “knallen” want ze kennen het immers toch !!. Het gaat niet alleen om de zuiverheid maar vooral om de emotie in de stem, daar moet de producer echt verstand van hebben.

En ook bij geluidsstudio’s is het natuurlijk zo dat er goede zijn en minder goede. hetgeen ook geldt voor producers. “Vraag gerust eens te voren: “Noem eens een paar successen van je en hoe lang ben je al bezig met welke ervaring zoal?” Er zijn maar enkele producers met een lange lijst van successen, let op “hits” zeggen niet zoveel, maar blijvertjes in de muziek die hebben naast kwaliteit vaak hun prijs. Het is dus niet vanzelfsprekend dat een duurdere studio een betere is. Mijn persoonlijke opvatting daarbij is dat je je ook niet moet laten imponeren door de grote namen waarvoor een studio al heeft gewerkt. Het gevaar bestaat dat ze jouw productie bij wijze van spreken op automatische piloot behandelen. Een minder bekende studio zal wellicht meer zijn best doen om het allerbeste uit de kast te halen om jou optimaal tevreden te maken. Soms kan ’t een lastige afweging zijn: een ervaren studio op automatische piloot of een minder bekende maar ervaren producer en studio maar met totale toewijding. In praktijk lijkt het misschien niet eens zo heel veel uit te maken. Het zal meer bepaald worden door de kwaliteit van de song of ’t script, de artiest of voice-over maar allereerst de emotie!.

Het is bij geluidsstudio’s niet zo gangbaar om onderscheid te maken tussen werk voor lokale, regionale of nationale zenders. Voor een geluidsstudio maakt het weinig uit waar een commercial uiteindelijk uitgezonden zal worden. Een geluidsstudio hanteert ook niet een buy-out zoals voice-overs en muziekuitgevers wel doen. In praktijk is het vaak wel zo dat nationale commercials meer tijd vragen in een geluidsstudio. Omdat de eisen iets hoger liggen en omdat er vaak meerdere personen bij zijn betrokken.

Productie of Uitzendkopie

De laatste fase van het werk van een geluidsstudio is het aanleveren van het eindresultaat bij de opdrachtgever. Als de productie of commercial helemaal klaar is, afgemixed en goedgekeurd, moet hij nog naar de perserij of zender toe. Lange tijd kon dit alleen door de productie op een DAT-bandje te kopiëren en die per post of koerier te versturen. Alternatief is een simpele audio-cd. Het maken van een audio-cd gaat sneller en makkelijker dan een DAT, maar hij moet nog wel steeds per post of koerier.

Het meest ideaal is om de productie of commercial als digitale file te mailen of uploaden via YOU SEND IT bijv.. Dat gaat het snelst, in de hoogste kwaliteit en het kost weinig extra werk. Dit is op het moment gelukkig de norm geworden.

Dat neemt niet weg dat het maken en versturen van een uitzendkopie geld kost. In welke vorm dat dan ook wordt gedaan. Dat zit soms niet inbegrepen bij de offerte van een geluidsstudio. Als een commercial naar tien verschillende zenders moet, is het aanleveren van uitzendkopieen een hoop werk en een kostenpost waar je rekening mee moet houden. Dat kan oplopen tot ettelijke honderden euro’s. Het is aan te raden het aanleveren van de uitzendkopieën in eerste instantie meteen al mee te nemen in de offerte-aanvraag bij een geluidsstudio of reclamebureau.

Distributie of Uitzendtarieven

Na dit alles krijg je natuurlijk nog te maken met de tarieven voor promotie en uitzending: het geld dat je aan een promotor of radiozender betaalt om in de reclameblokken te zitten. Daar gaat deze website niet over. Voor uitzendtarieven neem je contact op met de betreffende belanghebbenden of zenders. Voor commercials: Sommige zenders publiceren die tarieven op hun website. Maar je kunt er ook voor kiezen om hiervoor een mediabureau in te schakelen. Voor muziek en videoproducties kun je een z.g. plugger inschakelen die in te huren is vanaf € 300.-

Distributie en Duplicatietarieven met Downloadtarieven:

De meeste distributeurs willen voor distributie een tarief hanteren van 25 > 30% van dde PPD-prijs (de inkoopprijs voor de handel die gangbaar is in ’t circuit voor het bestellen van1 exemplaar) met dit alles krijg je natuurlijk nog te maken met de tarieven voor de BTW (thans nog 19%) Een duplicatie kan je al katen maken (afhankelijk van het aantal vanaf € 1,50 per stuk) excl.Buma/stemra biijdrage (8%) van de PPD-prijs met een Stemra-minimum van resp € 0.29 tot ….! VOOR DOWNLOAD CONDITIES, ZOEK DE SITE OP VAN I-TUNES BINNEN 48 UUR.!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

  LAAT JE NIET WEERHOUDEN EN BEL 06012319970,

VOOR EEN EERLIJKE PRIJSOPGAVE !!

Advertenties

Geen reacties to “Nieuwe studiotarieven 2015-2016”

GRAAG REACTIE - EERST INLOGGEN OF REGISTREER

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: